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외식산업 이용자의 외식 행동에 관한 연구

Title 
외식산업 이용자의 외식 행동에 관한 연구
Other Titles 
A Study of Selection Behaviors of Consumers of Dining Out Industry
Authors 
유경희
Authors 
정광현
Issue Date 
2000
Journal 
연구논문집
Vol. 
Vol.27
Issue 
No. 1
Pages 
463-481
Abstract 
우리 나라의 외식산업은 패밀리 레스토랑과 패스트푸드점을 비롯하여 외국의 프랜차이즈 식당까지 들어오면서 거대한 시장을 형성함에 따라 서구화의 영향으로 고유의 전통음식이 점차 소외되어가고 있는 현실이다. 따라서 본 조사는 외식장소의 선택속성과 한식의 선호메뉴를 파악함으로써 날로 커져가고 있는 외식시장의 변화에 능동적으로 대처하고 한식 외식산업을 육성하기 위한 방향을 모색하기 위해 이루어졌다. 외식동기를 살펴보면 '가족과 함께 하기 위해서'가 가장 많았고 외식을 위한 장소로는 한식당이 가장 선호하는 것으로 나타났다. 월 외식비용은 5-7만원 정도이고 외식장소를 선택하는 요인으로는 '맛'을 가장 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 또한 청결/위생과 종업원의 서비스, 업소이미지등도 무시할 수 없는 것으로 조사되었다. 한식 메뉴 중 선호하는 밥 종류는 전체적으로 흰밥, 면류는 냉면, 국류는 된장국과 해물탕인 것으로 나타났다. 또한 전골류는 낙지전골과 버섯전골, 찌개류는 된장찌개와 김치찌개로 나타났다. 현재의 외식산업은 고객중심의 서비스 경쟁체제로 전환되고 있으므로 본 조사에서 나타났듯이 고객의 선호도가 가장 높은 한식 메뉴를 바탕으로 세계화에 맞게 우리의 전통음식을 산업화 할 수 있는 마케팅 전략을 세우는 것이 시급하다.
This study was to investigate dining-out behaviors of adults living in Ulsan by questionnaires. The results were summarized as follows : among all respondents, the monthly frequency of dining out was 1∼2 (48.7%)and a quarter of subjects(27.6%) answered not to eat out. The most frequent reason for dining out was 'to enjoy with family'(30.0%) and the Korean style restaurants was favored for dining out places(76.3%). The most respondents(29.6%) used 50 thousands to 70 thousands for the prices of dining out. Taste was the first reason for selecting dining-out places, followed by cleaning/sanitation, employee's services, and restaurants' images. The favorite foods were : white rice for rice, nangmyun for noodles, soybean paste gug and haemul soup for soups, naggi(octopus) geongol and buseot(mushroom) geongol for geongol, kimchi zzigae and soybean paste zzigae for stew.
URI 
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/1108
ISSN 
1598-3390
Appears in Collections
11. 식품영양과 > 연구논문

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