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프리스트레스트 콘크리트 斜橋에 대한 횡방향 단면력의 실제적 연구

Title 
프리스트레스트 콘크리트 斜橋에 대한 횡방향 단면력의 실제적 연구
Other Titles 
A Practical Study on the Cross-Sectional Forces in the Transverse Direction of the Prestressed Concrete Skewed Bridge
Authors 
김성철
Authors 
정지영
Issue Date 
2001
Journal 
연구논문집
Vol. 
Vol.27
Issue 
No. 2
Pages 
129-140
Abstract 
프리스트레스트 콘크리트 슬래브 형식(이하 PSC 슬래브라 함)의 교량은 도로폭의 변화와 선형곡선에 대응하기 쉽고, 하천횡단시 형하고 제약 및 도시환경과의 조화를 도모하기 위한 경관 배려시 프리스트레스 도입으로 사하중을 감소시키는 장점이 있다. 이때 기존의 도로, 철도, 하천을 횡단하는 지형여건으로 사교(Skewed Bridge) 형식을 불가피하게 선택할 때가 있다. 사교 설계시 판해석법과 격자해석법을 적용하면 교축방향 단면력은 잘 일치하나 교축직각방향 단면력은 3∼10배 차이가 나며, 직교 설계시에도 동일한 경우의 결과가 나타나고 있다. 본 연구는 일반 설계 목적상 타당하고 경제적인 해석방법으로 횡분배 적용 효과가 기대될 수 있는 격자해석 모델 제시에 그 목적이 있다.
Prestressed concrete slabs(PSC slabs) are gaining a advantage for which is easy to correspond the change of road width and curved roadways. On the other hand, PSC slabs are adopted to consider a limited clearance and a view and reduce dead load because of introducing prestress to the reinforced concrete slabs. There is sometimes obliged to select skewed bridge type caused by a topographical condition which cross the roadway, railroad, river and so on. In this study, both plate analysis method and frame analysis method are studied which longitudinal cross-sectional forces were enough to close each other, but transverse cross-sectional forces became large 3∼10 times. A case of straight slab bridge design was found to be equaled with the result provided by skewed slab bridge. In view of these results, this study is suggested frame analysis model considering the effect of transverse distributed forces, which is appropriated design categories provided by roadway bridge design and become economic analysis method.
URI 
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/1122
ISSN 
1598-3390
Appears in Collections
02. 공간디자인학부 > 연구논문

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