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지역축제의 관광상품화 방안에 관한 연구

Title 
지역축제의 관광상품화 방안에 관한 연구
Other Titles 
A Study on Tourism Attractions of Regional Festival
Authors 
이정학
Issue Date 
2001
Journal 
연구논문집
Vol. 
Vol.27
Issue 
No. 2
Pages 
471-490
Abstract 
본 논문은 처용문화제를 중심으로 지역축제의 관광상품화를 위한 것이다. 울산지역의 유일한 종합축제인 처용문화제는 독특한 주제와 특성을 가졌음에도 불구하고 지역주민의 화합차원을 제외하면 축제로서의 의미와 관광상품성의 가치를 상실한 것으로 나타났다. 특히 축제의 주제와 특성을 살린 매력성이 떨어지고, 체험과 즐길거리가 없으며, 홍보ㆍ편의시설ㆍ관광기념품 등에서 개선해야 할 것으로 조사 연구되었다. 이러한 문제점을 개선하고 지역축제를 관광상품화하기 위해서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 축제의 주제와 특성에 의한 관광수입을 확보해야 한다. 둘째, 관광객들이 체험하고 즐길 수 있는 요소를 다양하게 개발해야 한다. 셋때, 홍보 및 정보전달 체계를 개선해야 한다. 넷째, 편의시설의 공간을 확충해야 한다. 다섯째, 축제의 성격과 울산을 상징하는 캐릭터 상품을 다양하게 만들어 관광기념품으로 판매해야 한다.
This paper is based on Cheoyong Culture Festival for tourism attractions of regional festivals. The Cheoyong Culture Festival is a unique and complex festival in Ulsan. But it does not have a special meaning as a festival or value of tourism attractions only the harmony of regional peoples in spite of having attractions. It should be improved because it does not have attractions based on a theme or character as a festival, with events, public relationsㆍconvenient facilitiesㆍsouvenirs etc. I hope this paper will result in improvement to these problems and creat tourism attractions. 1. have a tourism income due to the theme and character of the festival 2. develop variety events for tourists 3. improve public relations and information systems 4. expand space for convenient facilities for participants 5. sell souvenirs as goods to symbolize the festival and Ulsan
URI 
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/1145
ISSN 
1598-3390
Appears in Collections
18. 호텔외식조리과 > 연구논문

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