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두 개의 각주형 건물에 의한 도로교통소음의 감쇠에 관한 연구

Title 
두 개의 각주형 건물에 의한 도로교통소음의 감쇠에 관한 연구
Other Titles 
A Study on the Attenuation of Road Traffic Noise with two Pillar Buildings
Authors 
이철영
Authors 
문성호; 김일배
Issue Date 
2001
Journal 
연구논문집
Vol. 
Vol.28
Issue 
No. 1
Pages 
251-260
Abstract 
본 연구는 도로연도에 완충건축물을 배치한 경우 배후지역에 대한 소음감쇠효과를 파악하고, 아울러 도로교통소음 방지설계지침을 제시하기 위한 기초 연구의 일환으로 수행되었다. 본 연구에서는 우선 기초 단계로 두 개의 각주형 건물이 도로에 세워졌을 때의 경우에 대해 해석을 하였다. 두 개의 건물에 의한 회절음장을 물리적으로 정확히 구하는 것은 곤란하므로 먼저, 건물이 두 개가 있을 때 발생하는 음장의 특징에 관해서 고찰하고 이를 바탕으로 건물주변에 있어서의 도로교통소음의 소음레벨을 계산할 수 있는 실용적인 근사방법을 고려하였다. 그리고, 제안하는 근사계산의 타당성을 실험적으로 검증하고 그 계산방법을 도로교통소음에 적용하여 도로주변의 두 개의 각주형 건물이 존재할 때, 건물 배후의 소음레벨을 시뮬레이션에 의해 구하였다.
When houses or buildings are adjacent to roads, with no effective preventation of road traffic noise, neighbors are exposed to it. It is important to understand the properties of sound propagation before taking a conutermeasure against road traffic noise. It is easy to estimate the properties of sound propagation without obstacles, but very difficult and complex to esimate them with ones. The purpose of this study is to present a useful tool that can estimate the properties of sound propagation. In the beginning of this study, we investigated the attenuation of road traffic noise with two pillar buildings, and presented practical approximate calculation method, and verified that through scale model. The outcomes from this study are as follows : ⑴ Over second reflection sound waves can be ignored. ⑵ Diffraction sound waves that happen when reflection sound and first diffraction wave are projected at the wedge of other building can be ignored.
URI 
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/1176
ISSN 
1598-3390
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02. 공간디자인학부 > 연구논문

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