울산과학대Repository

Browse

Browse

Browse

Detailed Information

metadata downloads

조리 종사원의 식품안전성 실천정도 및 식재료의 안전성 인식에 관한 연구 : 울산광역시를 중심으로

Title 
조리 종사원의 식품안전성 실천정도 및 식재료의 안전성 인식에 관한 연구 : 울산광역시를 중심으로
Other Titles 
A Study on cuisine emloyee's practicability for food safety and their safety perception against foodstuffs : Focused on Ulsan Metropolitan City
Authors 
전유명
Keywords 
Cuisine, employee's, practicability, food safety, foodstuffs.
Issue Date 
2008
Journal 
연구논문집
Vol. 
Vol.35
Issue 
No.1
Pages 
9-23
Abstract 
본 연구는 급변하는 외식문화에 식품안전성 실천에 대한 조리 종사원에 인식전환 및 식재료의 식품안전성에 대해 고객의 신뢰회복을 위한 기초 자료를 얻기 위하여 조리 종사원의 식품 안전성 실천정도 및 식재료의 안전성에 대한 고객의 태도조사를 분석하였다. 첫째, 식품 안전성에 대한 일반적인 인식도에서 고객은 외식업체 선택 시 식품안전성에 대해 고려하여 선택(49.7%)하는 것으로 나타났다. 둘째, 식품안전성에 대한 조리종사원의 실천, 책임 등에 관한 인식도에서 외식업체 조리 종사원의 식품안전성 실천(45.8%), 식품안전성에 대한 조리종사원 교육(36.7%), 식품 안전사고의 발생 근본 이유 및 책임(조리 종사원의 식품 안전의식 부족-58.8%) 등 외식업체 고객의 조리 종사원에 대한 신뢰도는 낮게 나타났다. 셋째, 외식업체가 사용하고 있는 식재료의 안전성에 관한 인식도에서 육류식재료(61.6%), 채소, 과일, 곡류 등의 식재료(51.4%), 원산지가 표시된 식재료(40.1%) 순으로 식재료의 안전성이 부정적으로 나타났다. 고객의 신뢰회복을 위해 외식업체 조리 종사원 및 경영자는 식품위생 안전사고 예방과 실천 및 식재료의 안전성을 위해 최선을 다하고 고객의 건강한 삶의 추구를 위해서 보다 안전하고 위생적인 식품의 제공이 중요시 되어야할 것이다. 또한 식품안전성에 대한 전문성과 식품위생 수준의 향상으로 음식의 질(Food Quality)뿌만 아니라 음식의 안전(Food Safety)을 위해 최선을 다하여 고객의 불안을 해소하고 외식업체 고객의 낮은 신뢰도를 회복하기위해 적극적인 홍보와 노력이 필요하다고 사료된다 .
The study aims at providing fundamental data on food safety against foodstuff as a means of restoring consumers' trust and at the same time expediting conceptual reform over cooks working for outing restaurants. The analytical results are as follows
first, it was verified that the consumer(49.7%) have taken into consideration food safety in their choosing dining places as for a factor of general perception against food safety. Second, the consumers, as a whole, showed skepticism against cooking personnel, as for a factor of perception on cooks' practices and resposibility for food safety, over such sub-factors as practices for food safety by cooks at dining restaurants(45.8%), its education(36.7%) and responsibility for foodborne accidents(lack of safety mindset by cooks
58.8%). Third, as for perception on safety over foodstuff used at dining providers, negative viewpoints were significantly identifiable over the order of meat foodstuff(61.6%), greens, fruits and grains(51.4%) and origin-attached foodstuff(40.1%). Judging from the results mentioned above in this study, it is of vital importance that the dining service providers both in operators and cooking experts exert themselves to take keen attention preventive from foodborne or food sanitation related accidents in such a way of providing safer food for customers' quality life, while getting closer to more profound expertise both on food quality and food safety keeping abreast with affirmative advertisement to get rid of customers' worry about food safety and further to rehabilitate the collapsed reliability from them.
URI 
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/1269
ISSN 
1598-3390
Appears in Collections
18. 호텔외식조리과 > 연구논문

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.