울산과학대Repository

Browse

Browse

Browse

Detailed Information

metadata downloads

그림책을 활용한 명상활동이 유아의 자기조절력에 미치는 효과

Title 
그림책을 활용한 명상활동이 유아의 자기조절력에 미치는 효과
Other Titles 
The effect Meditation activity Usnin Picture Bookl On Self-regulation of Children
Authors 
송연숙 ( Yeon Sook Song )
Authors 
박미정 ( Mi Jung Park ); 김영주 ( Young Joo Kim )
Keywords 
그림책, Picture Books, 명상활동, Meditation Activity, 자기조절력, Self- Regulating, 자기 통제력, Self-control
Issue Date 
2009
Publisher 
한국열린유아교육학회
Journal 
열린유아교육연구
Vol. 
14
Issue 
4
Pages 
73 ~ 88
Abstract 
본 연구에서는 그림책을 활용한 명상활동이 유아의 자기조절력에 미치는 효과를 규명하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 U시에 소재한 B 보육시설과 J 보육시설에 다니는 만 4, 5세 유아 60명이었다. 실험을 실시하기에 앞서 자기조절력 검사를 실험집단과 비교집단 유아에게 실시하였다. 그림책을 활용한 명상활동은 2008년 1월7일에서 2월 4일까지 이루어졌고, 실험이 끝난 후 실험집단과 비교집단에 사후검사를 실시하였다. 연구 결과 그림책을 활용한 명상활동은 유아의 자기조절력 전체와 모든 하위영역에서 유의미한 효과가 있었다. 본 연구는 명상활동을 유아에게 효과적인 교육매체인 그림책을 활용하여 진행함으로써 명상의 효과를 더 높이는 방안을 모색하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this research was to examine the effect of meditation activities using the picture book on self- regulation of young children. The participants of the research were 60 of 4~5 years old young children(30 young children were included in an experimental group, 30 young children were included in a comparative group). While the experimental group was engaged in the meditation activities using picture books for 4 weeks, the comparative group was engaged in the meditation activities using music. To measure the effect of the mediation activities, the questionnaires developed by Kim ji-ah(2002) were used. The results were as follows: First, meditation activities using picture books have positive effects on young children`s self- regulation(self- control, impulsive reduction and attention of concentration) ability perceived by their mothers.
URI 
http://kiss.kstudy.com/search/detail_page.asp?key=3165678
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/202
ISSN 
1226-8119
Appears in Collections
13. 유아교육과 > 연구논문

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.