울산과학대Repository

Browse

Browse

Browse

Detailed Information

metadata downloads

유아교육기관에서의 그림책을 활용한 명상프로그램이 유아의 자기조절력과 공격성에 미치는 영향

Title 
유아교육기관에서의 그림책을 활용한 명상프로그램이 유아의 자기조절력과 공격성에 미치는 영향
Other Titles 
The Influences of Meditation Program Using Picture Books on Self-regulation and Aggression of Young children
Authors 
송연숙 ( Yeon Sook Kim ) )
Authors 
박미정 ( Mi Jeon Park ), 김영주 ( Young Joo Kim
Keywords 
그림책, 명상프로그램, 자기조절력, 공격성, picture books, meditation program, self-regulation, aggression
Issue Date 
2010
Publisher 
한국아동교육학회
Journal 
아동교육
Vol. 
19
Issue 
4
Pages 
149 ~ 162
Abstract 
본 연구에서는 그림책을 활용한 명상프로그램이 유아의 자기조절력과 공격성에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 U시에 소재한 B, J 보육시설에 다니는 만 4, 5세 유아 60명이었다. 실험을 실시하기에 앞서 자기조절력과 공격성 검사를 실험집단과 통제집단 유아에게 실시하였다. 그림책을 활용한 명상프로그램은 12회기 동안 이루어졌고, 처치가 끝난 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 연구 결과 그림책을 활용한 명상프로그램은 유아의 자기조절력에서는 자기조절력 전체와 충동성 감소, 자기 통제력, 주의 집중력 등 하위영역 모두에 통제집단보다 유의미한 효과가 있었다. 또한 그림책을 활용한 명상프로그램은 유아의 공격성에서는 하위영역 중 언어적 공격성 감소에서 통제집단보다 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 결과적으로 그림책을 활용한 명상프로그램이 유아의 자기조절력 향상과 언어적 공격행동의 감소에 효과적임이 입증되었다.
This study examined the influences of a meditation program using the picture books on self-regulation and aggression of the young children. The participants of the research were 60 of 4~5 years old young children(30 young children were included experimental groups, 30 young children were included comparative group). While the experimental group was engaged the meditation program using picture books for 4 weeks, the comparative group was engaged the meditation program using musics. To measure the effect of the mediation program, self- regulation, aggression questionaries developed by Kim ji-ah(2002), Park in-kung(2005) were used. The results were as follows: First, meditation program using picture books have positive effects on young children`s self- regulation(the self- control, the impulsive reduction and attention of concentration) ability perceived by their teachers. Secondly, meditation program using picture books have positive effects on young children`s verbal aggression reduction ability perceived by their teachers.
URI 
http://kiss.kstudy.com/search/detail_page.asp?key=2893101
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/204
ISSN 
1226-2722
Appears in Collections
13. 유아교육과 > 연구논문

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.