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보상프로그램과 고객만족간의 관계에 있어 고객유형의 조절효과에 관한 연구

Title 
보상프로그램과 고객만족간의 관계에 있어 고객유형의 조절효과에 관한 연구
Other Titles 
A Study on the Moderating Effect of Customer Type in Reward Programs and Customer Satisfaction Relations
Authors 
강용수
Keywords 
보상프로그램, 실용적 보상, 쾌락적 보상, 거래지향형 고객, 촉진둔감형 고객, 고객유형의 조절효과, Reward Program, Utilitarian Reward, Hedonic Reward, Deal Prone, Promotion Insensitives, Moderating Effect of Customer Type
Issue Date 
2011
Publisher 
한국과학기술정보연구원(KISTI)
Journal 
경영정보연구 = Management Information Systems Review (대한경영정보학회)
Vol. 
30
Issue 
3
Pages 
133 ~ 151
Abstract 
본 연구는 이동통신사의 멤버십카드를 소지한 고객을 대상으로 이동통신사가 제공하는 보상이 통신사만족에 영향을 미치는데 있어 고객유형의 조절효과를 확인하는 연구로서, AMOS의 개별모수 차이검증을 통해 보상프로그램 가치와 통신사 만족간의 관계에서 고객유형별(거래지향형/촉진둔감형) 차이가 있는 지를 밝히고 보상프로그램 가치들 간의 상대적 영향력의 차이를 비교하였다. 분석결과 먼저, 보상 실용성과 통신사 만족, 보상 쾌락성과 통신사 만족 간의 경로계수값이 유의한 차이를 보이지 않아 고객유형이 조절효과를 가지고 있다라고 보기는 어려웠다. 그러나 보상프로그램 가치들 간의 상대적 영향력에서 있어서 거래지향형 고객과 촉진둔감형 고객 둘 다 보상 실용성이 보상 쾌락성보다 더 크게 영향을 미쳤고, 보상 실용성의 경우 촉진둔감형 고객이 거래지향형 고객보다 더 큰 영향을 미침을 확인하였다.
This study investigates the moderating effect of customer type(deal prone/promotion insensitives) on the relationship between perceived values on the reward program of tele-communication firms and customer satisfaction. To test moderating effect, Difference test for distinct parameters in Amos 18.0 program was used. Results show that there is no the moderating effect of customer variable. But both kind of perceived values(utilitarian value and hedonic value) have a significant effect on customer satisfaction. For all customer, utilitarian reward has influenced on the customer satisfaction more than hedonic reward. And for utilitarian reward, promotion insensitives customer has influenced on the customer satisfaction more than deal prone customer.
URI 
http://kiss.kstudy.com/search/detail_page.asp?key=50060984
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/258
ISSN 
1598-2459
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14. 유통경영과 > 연구논문

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