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한식당의 서비스 품질이 고객만족과 경영성과에 미치는 영향 -울산광역시를 중심으로-

Title 
한식당의 서비스 품질이 고객만족과 경영성과에 미치는 영향 -울산광역시를 중심으로-
Other Titles 
The Impact of Korean Restaurant Service Quality on Customer Satisfaction and Management Performance - Focused on Ulsan Metropolitan City -
Authors 
전유명 ( Yoo Myeong Jeon )
Keywords 
Korean restaurant, service quality, customer, satisfaction, management performance, multiple regression analysis
Issue Date 
2012
Publisher 
한국조리학회
Journal 
한국조리학회지
Vol. 
18
Issue 
1
Pages 
199 ~ 212
Abstract 
본 연구의 목적은 한식의 세계화에 대해 정부, 학계 및 외식업계에서 많은 관심을 갖고 있는 이 시점에 외식업체 중 한식당을 대상으로 서비스 품질이 고객만족과 경영성과에 어떤 영향을 미치는가를 울산지역에 거주하고 있는 고객 188명을 대상으로 실증 분석하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 SPSS 12.0 프로그램을 통해 빈도분석, 요인 분석, 신뢰성 분석, 상관 분석, 다중회귀 분석을 실시하였다. 분석 결과를 보면, 한식당의 서비스 품질은 3개의 요인으로, 고객만족과 경영성과는 1개 요인으로 추출되어졌으며, 서비스 품질과 고객만족, 경영성과간의 관계 분석에서 모두 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 한식당의 서비스 품질은 물리적 환경, 인적 서비스, 편리성 순으로 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한식당의 서비스 품질은 인적 서비스, 물리적 환경 순으로 경영성과에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 한식당을 이용한 고객의 만족은 경영성과에 p
Recently, the government, academia and the food service industry have keen interest in the globalization of traditional Korean food. The purpose of this study is to find out the impact of service quality on customer satisfaction and management performance. Korean food restaurants and 188 customers living in Ulsan area were the subjects of empirical analysis. So as to achieve the research purpose, we conducted factor analysis, reliability analysis, multiple regression analysis, correlation analysis and frequency analysis through SPSS 12.0 program. The analysis results are as follows. There are 3 factors in the service quality of a Korean restaurant. Customer satisfaction and management performance are drawn as one factor. The correlation analysis among the service quality factors, customer satisfaction and management performance show that they all have positive (+) correlations. Regarding the service quality of a Korean restaurant, the physical environment has the biggest impact, followed by human service and convenience. Regarding the service quality of a Korean restaurant, human service and the physical environment have a significant impact on management performance. Satisfaction of customers who visited Korean restaurant has a significant impact(p
URI 
http://kiss.kstudy.com/search/detail_page.asp?key=3031712
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/318
ISSN 
1229-5582
Appears in Collections
18. 호텔외식조리과 > 연구논문

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