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베이커리 크리스마스 마케팅 커뮤니케이션이 신뢰, 구매의도에 미치는 영향: 뚜레쥬르와 파리바게뜨 광고를 중심으로

Title 
베이커리 크리스마스 마케팅 커뮤니케이션이 신뢰, 구매의도에 미치는 영향: 뚜레쥬르와 파리바게뜨 광고를 중심으로
Other Titles 
The Effect of Christmas Marketing Communication on Trust and Purchase Intention in the Bakery Industry
Authors 
서경화 ( Kyung Hwa Seo )
Authors 
이수범 ( Soo Bum Lee )
Keywords 
marketing strategy, advertisement and free gift attitude, trust, purchase intention, bakery industry
Issue Date 
2013
Publisher 
한국조리학회
Journal 
한국조리학회지
Vol. 
19
Issue 
3
Pages 
57 ~ 72
Abstract 
이 연구는 높은 비용이 지불에도 불구하고 크리스마스 케이크 판매촉진의 수단 (광고, 선물 무료)으로 활용하는 마케팅 커뮤니케이션 전략의 장기적 효과에 대해 실증적 분석 하였다. 이러한 검증 결과는 베이커리 업계의 성공적인 관리를 위한 중요한 핵심 요소를 제공할 것으로 판단하였다. SPSS, AMOS를 활용하여 평가 항목에 대한 신뢰성 분석, 타당성 분석을 하였고, 가설 검증을 위해 구조방정식(SEM)이 수행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 광고 태도(β=0.269, t=4.512, p
This study carried out an empirical analysis on the long-term effects of a marketing communication strategy used as a means of promotion(advertisement, free gift) of Christmas cake despite its high costs. Such verification results were considered to provide as important core elements for successful management in the bakery industry. By utilizing SPSS and AMOS, exploratory factor analysis(EFA) and confirmatory factor analysis(CFA) were conducted for the validity of the measurement items, and Structural Equation Model(SEM) was performed to verify the hypothesis. The analysis result is as follows. First, advertisement attribute(ß=0.269, t=4.512, p,
URI 
http://kiss.kstudy.com/search/detail_page.asp?key=3179410
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/324
ISSN 
1229-5582
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18. 호텔외식조리과 > 연구논문

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