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학습자의 학습양식이 웹 기반 혼합교육의 효과에 미치는 영향

Title 
학습자의 학습양식이 웹 기반 혼합교육의 효과에 미치는 영향
Other Titles 
Effect of Learning Style of Students on Web based Blended Learning
Authors 
송주영
Keywords 
물리치료, 학습양식, 혼합교육, 강의만족도, 학습참여도, Physical Therapy, Learning Style, Blended Learning, Satisfaction, Participation
Issue Date 
2011-01
Publisher 
한국콘텐츠학회
Journal 
한국콘텐츠학회논문지
Vol. 
11
Issue 
1
Pages 
469-478
Abstract 
본 연구는 학습자의 학습양식이 혼합교육의 효과에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 2008년도와 2009년도에 혼합교육으로 진행된 신경해부학을 이수한 물리치료과 1학년생 102명의 자료를 대상으로 하였다. 혼합교육은 13주 동안 주당 3시간의 강의실 수업과 16강 24강좌로 구성된 온라인 수업으로 구성되었다. Kolb의 학습양식에 따라 분류한 결과 융합자가 가장 많았다. 학습양식에 따른 유의한 차이는 없었으나, 혼합교육을 가장 선호하고(학습자의 92.1%), 혼합교육에 의해 학습참여도(학습자의 55.5%)와 흥미도(학습자의 58.8%)가 향상되었으며, 혼합교육이 학습에 도움이 된 것으로(학습자의 85.1%) 나타났다. 강의만족도에 있어서는 학습양식에 따라 유의한 차이가 있었는데, 융합자의 만족도가 80.7%로 가장 높게 나타나 적응자의 만족도인 67.5%와 유의한 차이를 보였다.
The purpose of this study was to investigate the effects of learning style on blended learning. Subjects were 102 college students(grade 1, department of physical therapy) who enrolled in "neuroanatomy" course. Blended learning was composed of 13 weeks-3 hour/1week in offline and 16 chapters-24 lessons in online. According to Kolb"s learning style, assimilator was the most common. There were no significant differences between the learning style but, they were most preferred blended learning(92.1% of subjects), improved participation and excitation in learning(each 55.5%, 58.8% of subjects), and blended learning was helpful in learning(85.1% of subjects). In student"s satisfaction, there was significant difference between the learning style. Statistical difference was found in satisfaction between assimilator(80.7%) and accommodator(67.5%).
Table of Contents 
요약 Abstract Ⅰ. 서론 Ⅱ. 이론적 배경 Ⅲ. 연구방법 Ⅳ. 연구 결과 Ⅴ. 고찰 Ⅵ. 결론 참고문헌 저자소개
URI 
http://www.dbpia.co.kr/Article/1426632
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/385
ISSN 
1598-4877
Appears in Collections
06. 물리치료과 > 연구논문

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