울산과학대Repository

Browse

Browse

Browse

Detailed Information

metadata downloads

감성적 CI디자인 개발과정을 위한 이미지텔링의 활용

Title 
감성적 CI디자인 개발과정을 위한 이미지텔링의 활용
Other Titles 
Application of Imagetellingfor development process of Emotional CI design - Based on the symbol design
Authors 
정철종
Keywords 
CI, Symbol, Storytelling, Image-telling, Emotional, Evaluation
Issue Date 
2011-01
Publisher 
한국디지털디자인협의회
Journal 
디지털디자인학연구
Vol. 
11
Issue 
1
Pages 
9-18
Abstract 
본 연구는 CI(Corporate Identity)디자인개발 과정에서 감성적인 디자인의 아이디어개발을 위한 방법으로 이미 지텔링(Imagetelling)기법을 활용하는 방안을 연구하였다. 먼저 이미지텔링에 대한 이해를 위해 스토리텔링(storytelling)에 관한 이론과 여러 문헌들을 고찰하여 그 타당성의 근거를 제시하였다. 그리고 이미지텔링의 요소를 중심으로 기업의 CI에서 심벌이미지(symbol image)를 분석하여, 심벌디자인에서 이미지텔링을 활용하기 위한 방안을 제안하고, 사용자들의 반응과 시각적 경험을 조사하기 위해 요소별로 적용한 심볼을 디자인한 다음 57명의 사용자들을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문조사를 통해 이전 CI의 디자인과 적용 이후의 디자인을 사용자들의 반응을 평가하여 인지도평가, 감성평가 등을 측정하였다. 분석결과 사용자들의 이미지텔링에 적용된 CI의 심벌에 좀더 많은 수준의 감성을 인지하는 것으로 나타났으며, 주목성과 감성에서는 더 좋은 반응을 보이는 것으로 조사 되었다. 따라서 본 연구에서 이미지텔링 기법을 활용한 CI 디자인개발 방안은 앞으로 디자이너들에게 CI개발에 있어서 감성적인 디자인으로 활용할수 있는 방법으로 도움을 줄 것으로 기대한다.
In this study, CI (Corporate Identity) which is from ways to applicate the design development process to ways to develop the idea of emotional design made investigation of storytelling by a way for the Imagetelling technique. First I have presented to understand imagetelling the evidence of validity on the theory reviewing the theory storytelling and a lot of literature. And I have analyzed the Symbol images in the CI companies’ images focusing on the elements of storytelling. And then I have proposed the method to conduct the images in the symbol(symbol image) design proposes. I have surveyed to target 57 users after designing by each part of the element applied to the symbol design process in order to investigate the response of experience. Upon the survey of design said that it has been measured recognition and emotion after evaluating the response not to be applied previous CI users and to be applied afterward CI Users. The results provided that applied CI symbol in image-telling of users was higher level of the first them. Beside the second attention and the emotion such as being seen the survey was getting better. So in this study, which is to be develop proposition in the design development process using images of storytelling techniques help designers be able to be expected the emotion design as a way to leverage proposed in the development of CI in the future for designers in emotional design as a way to leverage is expected to be able to help.
Table of Contents 
(요약) (Abstract) 1. 서론 2. CI 디자인과 이미지텔링 3. 사례연구 4. 결론 참고문헌
URI 
http://www.dbpia.co.kr/Article/1547186
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/391
ISSN 
1598-2319
Appears in Collections
05. 디지털콘텐츠디자인과 > 연구논문

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.