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鋪裝用 材料로서의 高爐슬래그에 關한 硏究(Ⅰ)

Title 
鋪裝用 材料로서의 高爐슬래그에 關한 硏究(Ⅰ)
Other Titles 
A Study on the Blast-Slag for the Road Materials(Ⅰ)
Authors 
金龍弼
Issue Date 
1983
Journal 
연구논문집
Vol. 
Vol.8
Issue 
No. 1
Pages 
81-90
Abstract 
交通車輛의 大型化 및 高速化로 보다 良質이고 大量의 鋪裝材料가 必要하게 되었다. 따라서 骨材를 얻기 爲하여 自然環境을 毁損시키는 것은 且置하드라도, 骨材自體가 不足한 實情이므로 代替材料의 開發은 至當한 일이다. 이러한 目的으로, 浦項製鐵(株)에서 副生되는 高爐슬래그(HMS-25)가 道路鋪裝 材料로서의 代替可能性을 檢討한 바, 다음과 같은 結論을 얻을 수 있었다. 다짐시험으로 얻은 最適含水比 및 最大乾燥密度는 各各, 9.6%, 2.31t/㎥이다. 恒常, CBR_2.5&lt
BCR_5.0인데, 그 理由는 다짐에너지가 2.74㎏·㎝/㎤ 程度로 낮은 境遇에도 高爐슬래그(HMS-25)의 骨格體가 整頓排列 및 齒合의 性向이 크기 때문이다. 그리고, 修正 CBR은 OMC와 Ec에 關係없이 110% 以上이며, 4日間 水侵後의 膨脹比는 0%, 含水比는 15% 以下이므로 鋪裝工事의 施工管理가 수월하다. 따라서, 高爐슬래그(HMS-25)는 道路鋪裝 材料로서 代替使用이 可能하다.
The heavier and the more the traffic vehicles has been, the more and the better the road materials has been required. Apart from destorying nature to gain aggregates, for want of natural gravel itself, it is natural that we should exploit or substitute it. On the purpose of exploiting the road materials, this has been investigated for the Blast-Slag,(HMS-25) the by-products produced in the POSCO. The following conclusions of this investigation can be made: The optimum moisture content(OMC) is 9.6% and the maximum dry density (γ_(d.max)) is 2.311t/㎥. The blast-slag's(CBR)_2.5 is less than (CBR)_5.0. Such a condition, the skeletons of the blast-slag(HMS-25) are apt to be arranged and inetrlocked together in spite of as low as compaction Energy (Ec=2.74㎏·㎝/㎤). And the corrected CBR is always higher than 110% without regard to OMC and Ec, and that, after soaking during 4 days the swell percent is zero, and water content is less than 15%. Therefore it is able to substitute the blast-slag(HMS-25) for the road pavement materials.
URI 
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/788
ISSN 
1598-3390
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02. 공간디자인학부 > 연구논문

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