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김소월시에 형상화된 율격변모 재고찰

Title 
김소월시에 형상화된 율격변모 재고찰
Other Titles 
On Second Analyzing Formation Meter Transfiguration of Kim Soh Wall's Poem
Authors 
윤주은
Issue Date 
1983
Journal 
연구논문집
Vol. 
Vol.8
Issue 
No. 1
Pages 
139-150
Abstract 
김소월은 초기에 철저하게 음보내 음절수가 불변적인 음수율적 율격을 시작품에 도입하였으나, 성장기와 정리기를 통하여 전통시가 율격이 음보내 음절수가 가변적임을 자각하면서 다양한 형태의 율격을 시도하였다. 그 결과 3음보격의 기본형과 변화형을 정착시켰고 그 부산물로 상당한 양의 자유율격의 시를 남겼다. 정리기 이후는 자유율격의 시가 더욱 많아졌으며, 3음보격의 기본형을 유지하였다. 그러므로 이와같은 과정을 살펴보건대 김소월은 생래적인 시인이기보다는 우리 전통시가 율격을 자득하는 과정을 거친 노력하는 시인임을 재확인하였고, 3음보격의 기본형과 변화형을 근대시에 정착시켰고, 다양한 율격의 시도를 하였음을 확인할 수 있었다.
In his early days, Kim Soh Wall had introduced syllable meter thoroughly unchangeable in good. But he found that the traditional poem had changeable syllable in foot and he tried out various meter through a growth period and a full matunity period. As a result, he fixed 3foot styled basic pattern and variable patten further more made a member of free rhymed peom. After a full maturity period, he wrote many free fhymed poems and retained 3 foot basic pattern. Through these periods, Kim Soh Wall is not a inborn poet but a hard working poet, who was experiencing the process in which he acquired traditional rhyme himself. He fixed 3 foot basic pattern and variable in the modern poem and we found that the tried out various meter.
URI 
http://repository.uc.ac.kr/handle/2014.oak/794
ISSN 
1598-3390
Appears in Collections
13. 유아교육과 > 연구논문

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